In the occasion of the opening of the 56th Art Biennale in Venice, we present you once more an article by the curator of the Brazilian Pavilion, Luiz Camillo Osorio. The full article can be accessed in the Transnational Dialogues Journal 2014 (pp. 11-15, PORTUGUESE, CHINESE and ENGLISH).
To what extent can art continue to be art and simultaneously be politics? To what extent can the political intervention simultaneously be politics and point towards a heterogeneous sensible proper to art making? How to talk about this political pretension of arts or the artistic reverberation of politics, now that both artistic and political institutions are in crisis?
Em que medida a arte pode ser arte e ser ao mesmo tempo política? Em que medida a intervenção política, pode ser política e ao mesmo tempo sinalizar para um sensível heterogêneo próprio ao fazer artístico? Como falar desta pretensão política da arte ou da reverberação artística da política hoje quando as instituições artísticas e políticas estão em crise?
艺术究竟在何种程度上可以是艺术,同时又是政治?在何种程度上,政治介入可以是政治,同时又表现为艺术符号,艺术行为特有的敏感异化。当今艺术与政治机构都处于危机之中,如何来述说艺术的政治企图,或政治的艺术回音?
Luiz Camillo Osorio is Professor in the Philosophy Department of PUC-Rio and Curator of the Museum of Modern Art of Rio de Janeiro (MAM-Rio).
[Cover photo: “Vandalismo Poetico”, found in the streets of Flamengo, Rio de Janeiro, March 2015]